Het verhaal wordt op een effectieve wijze verteld door middel van scanlogboeken die informatie geven over de geschiedenis van de planeet, de Space Pirates en de Chozo-cultuur. Deze manier van storytelling werkt uitstekend en geeft je een steeds beter inzicht in de wereld, zonder dat het de actie of het tempo verstoort.
De gameplay in Metroid Prime draait om het verkennen van de verschillende gebieden op Talon IV, het vinden van nieuwe vaardigheden en het oplossen van puzzels om verder te komen. Retro Studios heeft hierbij het klassieke Metroidvania-design behouden: je begint met basisvaardigheden, maar naarmate je nieuwe wapens en uitrusting ontdekt (zoals de Morph Ball, Grapple Beam en nieuwe visors), open je nieuwe routes en verken je gebieden die eerder onbereikbaar waren. Deze vorm van backtracking zorgt ervoor dat je alle gebieden bij je eerste bezoek al goed doorzoekt; verkenning wordt echt aangemoedigd.
De beslissing om Metroid Prime first-person te maken was destijds gedurfd, maar Retro Studios heeft het prachtig uitgevoerd. De besturing is vloeiend en intuïtief. De toevoeging van de Scan Visor, waarmee je vijanden en omgevingen kunt scannen voor informatie, draagt bij aan de unieke gameplay.
De graphics van Metroid Prime zijn echt weergaloos voor de GameCube en zijn vandaag de dag nog steeds mooi, dankzij de vele details en het mooie design van Talon IV. De omgevingen zijn afwisselend en gedetailleerd, van de ruïnes van Chozo-tempels tot ijzige sneeuwvlaktes en lavastromen. De sfeer die elke omgeving biedt, wordt verder versterkt door subtiele visuele effecten, zoals regen en condens op Samus' vizier. Het zijn zulke kleine details die de kers op de taart vormen.
De muziek van Kenji Yamamoto is geweldig en draagt perfect bij aan de spanning en mystiek van de wereld van Talon IV. De soundtrack varieert van dromerige deuntjes tot onheilspellende muziek. Ook het sound design is fenomenaal: van het geluid van Samus' kanon tot de diverse geluidseffecten van vijanden en omgevingen, alles klopt gewoon.
Metroid Prime biedt een ideale moeilijkheidsgraad; uitdagend maar nooit frustrerend. De gevechten vereisen enige skills en strategisch denken, vooral bij bazen met unieke patronen en zwakke plekken. De puzzels en platformelementen zijn goed gebalanceerd. Je wordt uitgedaagd, maar komt nooit echt vast te zitten.
De pacing is daardoor uitstekend, al kunnen sommigen het backtracken misschien irritant vinden. Persoonlijk vind ik het ontdekken en het gevoel van progressie dat daaruit voortkomt nooit saai aanvoelen. Het is juist interessant om te zien op wat voor manieren je nieuwe gebieden en geheimen kunt ontdekken met je nieuwe beschikbare skills.
Metroid Prime voor de GameCube is een meesterwerk dat laat zien hoe een klassieke formule succesvol kan worden omgetoverd naar een moderne setting. Retro Studios heeft met respect voor de roots van Metroid een diepgaande en goed gebalanceerde game afgeleverd. Voor fans van de Metroid-serie en liefhebbers van action-adventure games is Metroid Prime een absolute must-play!
Verberg.