Review Metroid Prime 2 Echoes
Spelers: 1-4
Ontwikkelaar: Retro Studios
Uitgever: Nintendo
Releasedatum: 26 november 2004
Leeftijd: 12+
Na de succesvolle overgang van 2D naar 3D in Metroid Prime keken veel mensen uit naar een vervolg. Al na anderhalf jaar bracht Retro Studios het tweede deel uit die alles bood wat het eerste deel had en zelfs meer, maar toch waren veel fans een beetje teleurgesteld…
Het spel begint wanneer Samus Aran wordt opgeroepen door de Galactische Federatie om de verdwenen troepen op de planeet Aether te traceren. Eenmaal daar aangekomen staat er een nog grotere uitdaging op je te wachten, de planeet is namelijk door een meteorietinslag in twee parallelle dimensies verscheurd genaamd Light en Dark Aether. Het voorheen vredige ras van de planeet is ook in tweeën gescheurd die in oorlog met elkaar zijn, de Luminoth strijden om Light Aether te behouden terwijl de Ing van Dark Aether het juist willen vernietigen. Om dat te voorkomen hadden de Luminoth een energiemodule gecreëerd die de energie van Dark Aether absorbeerde, maar de Ing stalen de formule en gebruikten het tegen de Luminoth. De tempels van Luminoth vielen één voor één, totdat er alleen nog de grote tempel over was. Aan jouw de taak om de Ing te verdrijven en te voorkomen dat Light Aether wordt opgeslokt door Dark Aether.
|
|
Dat ziet er niet zo goed uit voor onze heldin…
|
En ook in de ruimte heb je last van ongedierte.
|
Licht en Donker
Om verder te komen zul je steeds moeten reizen tussen Light en Dark Aether door middel van portalen die over de hele planeet verspreid zijn. Als je in Dark Aether terecht komt zal je levensenergie afnemen door de schadelijke atmosfeer, gelukkig hebben de Luminoth lichtkristallen geplaatst waar je je weer kunt herstellen. Helaas duurt het herstellen een tijdje en zolang je nog geen Dark Suit hebt, zul je veel gebruik moeten maken van de lichtkristallen, waardoor het begin nogal saai is. Een ander nadeel van de twee dimensies is dat ze erg op elkaar lijken, Dark Aether is namelijk parallel aan Light Aether en daardoor worden de omgevingen een beetje eentonig.
Van hetzelfde…
Metroid Prime 2: Echoes heeft alles wat het eerste deel had en zelfs beter, de graphics zijn weer adembenemend mooi en zelfs verbetert. Hoewel Light en Dark Aether op elkaar lijken, zijn beide erg gedetailleerd, de special-effects mogen er ook wezen en de vijanden zijn weer origineel. Het geluid is ook erg goed en zorgt voor die typische Metroid-sfeer, wanneer je de spannende melodie hoort zit je meteen weer in het spel. Waar op Light Aether alles vredig en rustig lijkt, heb je op Dark Aether het gevoel dat je elk moment aangevallen kan worden en nergens veilig bent.
En ook de gameplay biedt meer van hetzelfde, backtracken, items verzamelen, scannen en het verslaan van eindbazen staan weer in de hoofdrol. Door het scannen van vijanden en objecten uit de omgeving kom je veel te weten over de achtergrond van het verhaal of hoe je een vijand moet verslaan, scannen is niet verplicht, maar wel zo handig. Items kun je verzamelen door goed de omgeving af te speuren en vijanden uit de weg te ruimen. Doordat je steeds nieuwe items krijgt kun je op plekken komen die voorheen nog niet bereikbaar waren, na een tijdje kun je bijvoorbeeld als een balletje door een tunnel rollen of hoge plaatsen bereiken door de Grapple Hook. Hierdoor zul je vaak terug moeten gaan naar gebieden die je al doorzocht had omdat je nu dus wel die onbereikbare plek kunt bereiken, het bekende backtracken is dus ook weer belangrijk in dit deel. En ook de eindbazen zijn weer uitdagend, dit keer zelfs moeilijker dan in het eerste deel. Nog vaker zul je met zwetende handen moeten zwoegen om de enorme wezens te verslaan.
|
|
Een knikkerbaan in de ruimte.
|
Dat is weer is wat anders dan die Star Wars gevechten.
|
… maar ook vernieuwend
Behalve het switchen tussen twee dimensies zijn er ook andere vernieuwende elementen. De oude vertrouwde beams zijn allemaal, op de Power Beam na, vervangen door andere beams, namelijk de Light en Dark Beam. Deze Beams hebben nu echter een munitiesysteem, waardoor je dus niet meer hersenloos kan knallen, maar slim met je ammo om moet gaan. Daarnaast heb je deze Beams nodig om portalen te openen en heeft het vaak een voordeel op je vijanden, in Light Aether is de Dark Beam effectiever en andersom.
Een andere nieuwe toevoeging is de multiplayer waar je tot vier spelers het tegen elkaar op kunt nemen om te testen wie nou de beste Metroid-skills heeft. Naast de vertrouwde Deathmatch is er ook de Bounty Mode waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk munten te verzamelen voordat de tijd verstreken is of totdat het vooraf bepaalde aantal munten is bereikt, daarnaast kun je ook elkaar afknallen om munten af te pakken. Voeg hierbij verzamelbare Power-ups toe en je hebt een leuke afwisseling op de Singleplayer.
Conclusie
Metroid Prime 2: Echoes lijkt veel op het eerste deel alleen dan iets uitgebreider. De graphics zijn iets vooruitgegaan, het backtracken staat weer in het middelpunt en de multiplayer is een leuke toevoeging. Je moet je even worstelen door het begin, maar daarna is het weer genieten van de vertrouwde goede gameplay.
Beoordeling:
Verhaal:
| 9
Gameplay:
| 9
Graphics:
| 9,5
Geluid:
| 9,5
Replay:
| 7,5 | | | | |
| Pluspunten:
+ Audiovisueel een pareltje
+ Uitdagende eindbazen
+ Backtracken
+ Vernieuwend…
| Minpunten:
- …maar vooral meer van hetzelfde.
- Light en Dark Aether lijken op elkaar
- Het begin is even saai
Eindcijfer (geen gemiddelde): 9,2
| |
Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Amsterdam onder nummer 34.219.435.
Prijzen zijn inclusief BTW onder fiscaalnummer NL1673.29.443.B01.